”Strigătele Parisului” la Festivalul Internațional de Statui Vivante 2018, București, ediția a VIII-a
de Cristina Enescu
Motto: ”Actorul care creează o statuie vivantă unifică artele frumoase (inclusiv design-ul de costum, efectele speciale, machiajul și design-ul și crearea decorurilor) cu artele performative precum coregrafia, iluzia și interacțiunea. O statuie vivantă bună trebuie să fie multitalentată.” (John Eicke, dublu campion mondial al Festivalului de Statui Vivante de la Arnheim, Olanda)
Câte tipuri de statui vivante există? Unul singur: care atrage publicul ca un magnet. În vremea identităților virtuale, a vitezei și a hiper-activității, statuile vivante sunt un tip de teatru stradal care fascinează și intrigă. Interacțiunea foarte apropiată cu publicul de toate vârstele, creativitatea fără limite și poveștile incitante, spuse prin costume, machiaj și expresivitate corporală mută, sunt numitorul comun al celor mai buni creatori de statui vivante. Mulți dintre aceștia au fost invitații celei de-a XVIII-a ediții a Festivalului Internațional de Statui Vivante (FISV), organizat de Teatrul Masca la București. Alături de bienalul Festival Mondial al Statuilor Vivante (Arnheim, Olanda), acesta este cel mai important eveniment de gen din lume.
Desfășurat între 22-28 mai, FISV 2018 a reunit artiști și evenimente remarcabile: peste 40 de invitați din 8 țări (Macedonia, Marea Britanie, Olanda, Portugalia, Spania, Ucraina, România), 16 statui vivante în premieră de la Teatrul Masca, 5 locații, peste 60 de statui vivante, peste 17.000 de spectatori. Artiști-campioni mondiali, multi-premiați la evenimente prestigioase de acest gen, artiști cu povești mai mult sau mai puțin cunoscute, artiști independenți și companii de teatru stradal cu experiență – toți au adus povești, tehnici, recuzită, stiluri performative și machiaje de excepție.
Festivalul din acest an avut și o importantă miză educativă. Pe lângă reprezentații, au fost organizate și demonstrații de machiaj specific statuilor vivante, proiecții video, expoziții foto și de costume, numeroase panouri cu informații despre teatrul în aer liber, stradal și de statui vivante. Lângă fiecare statuie, publicul a găsit panouri cu informații despre artiști precum și indicii despre semnificațiile și povestea statuilor prezentate. O altă premieră a fost colaborarea dintre FISV și Festivalul Comediei Românești, organizat de Teatrul de Comedie (pe esplanada căruia au avut loc unele dintre spectacolele de statui vivante.)
Tema comună pentru cele 16 statui create în premieră pentru Festival de Teatrul Masca a fost ”Strigătele Parisului”, acel Paris de la cumpăna secolelor XVIII și XIX ale cărui străzi musteau de meseriași, comercianți ambulanți, mărfuri și, în general, personaje inedite pentru ochiul omului de astăzi. Reprezentațiile au fost create în tehnica statuii de porțelan și au inclus statuile Modista (Maria Panainte), creatoarea de pălării de paie ornate cu flori, Plăpumăreasa (Daciana Voinescu) demiurgă a saltelelor, Aprinzătoarea de felinare (Andreea Bănică) ce aducea lumină pe străzile întunecate ale Parisului (Andreea Bănică), Vânzătoarea de ouă (Cristiana Savu) ale cărei strigăte matinale trezeau orașul la un nou început, Vânzătorul de tigăi cel slobod la limbă și peticitor de tigăi (Mario Garcia), Vânzătorul de Orvietan (Valentin Mihalache), celebrul creator al leacuri pentru toate bolile, Vânzătoarea de mături (Vera Brătfălean), de chibrituri (Anamaria Pâslaru), de pește (Cristina Panait), de broderii (Dora Iftode) și de dulciuri (Laura Dumitrașcu Duică), Vânzătorul de cutii (Ionuț Ghiorghe), cel de panglici (Sorin Dinculescu) și cel de otravă pentru șobolani (Andrei Costin), Cântăreața (Alina Bondoc) și Spălătoreasa (Alina Crăiță).
Olanda a fost reprezentată de trei companii: LevendTheater, creatoare a mai multor tipuri de spectacole stradale, acrobatice și muzicale, a adus statuile Goddess of Agriculture, Heart Conquering, Mademoiselle Perfume, Prince Charming, Snow-White, The Angel, The Host, The Photographer. Beeldje.nl – o companie de teatru one-woman, specializată în teatru și divertisment stradal, care organizează și workshop-uri despre statuile vivante a adus Persefona, Fille, Mary Poppins. PaSSar Performing Arts, companie care creează exclusiv spectacole de statui vivante, a adus statuile Water Carrier și Meditating Buddha.
Tema comună celor 7 statui prezentate de Alucinarte Animacion Teatral (Spania) a fost ”The Living Picture” (Imaginea/ Tabloul viu). Personaje existente în repertoriul acestei companii de teatru au fost transformate, prin machiaj și costume, în tablouri vii. Pictorul, unul dintre aceste personaje, ”se plimbă printre celelalte și le retușează în fața spectatorilor (uneori retușându-i chiar pe spectatori, spre deliciul acestora), astfel încât scena pare o pictură care se definitivează sub privirile celor prezenți.” Statui: The Odd Lady, The Secretary, Neptune, The Photographer, The Painter, The Angel, The Cyclist. Din Spania au performat, de asemenea, alte 5 statui vivante ale unor companii sau artiști individuali.
Portugalia a fost reprezentată de statuile Fernando Pessoa, Eca de Queiroz, Duchess, Carolina Dias Selling Portuguese, Cabaret și Mr. Chocolate, create de mai mulți artiști independenți.
Din Ucraina, Artel Myth (un ”atelier creativ” specializat în spectacole cu statui vivante, mimi, personaje pe picioroange și clovni, dar și spectacole pirotehnice și de LED-uri) a creat statuile Mr. Showtime, Mr.&Ms. Steam, Governor, One day in the life of Ucrainians, Concordia, B-Boy, Yaroslavna, Levitating Alladin, Kosak.
Din Marea Britanie a venit David French cu He who is red (o captivantă reprezentație de pantomimă, dexteritate manuală, mimică și interacțiune cu publicul), din Germania – veteranul John Eicke (dublu campion mondial) cu celebra statuie CandyMan, iar din Macedonia, Teatrosk Theatre a prezentat Double Bass.
Ca parte importantă a fenomenului street art, teatrul stradal și în mod particular statuile vivante sunt, în cuvintele lui Mihai Mălaimare, ”punctul culminant al teatrului stradal, apanajul marilor actori”, care spun povești prin nemișcare, pot comunica prin imobilitatea corpului și reușesc să emoționeze și totodată s[ provoace imaginația prin costume, machiaje și decoruri restrânse ca spațiu, dar nelimitate ca impact. FISV 2018 a arătat, încă o dată, că arta statuilor vivante și a teatrului stradal sunt cu adevărat arte teatrale profesioniste, în perpetuă evoluție și interacționând nemijlocit cu publicul.