#1 Festivaluri

#

Teatrul de stradă. Focus pe public

de Florentina Bratfanof

La fiecare ediție a Festivalului Internațional Mirabilia din Italia, în zilele de final de săptămână, străzile orașului Fossano sunt umplute de mii și mii de spectatori, adulți și copii. Este vorba despre o perioadă în care cei mici au voie să stea afară, pe străzi, până după miezul nopții, când încă străzile sunt animate de familii care se plimbă de la un spectacol la altul. Așadar, în fiecare an, străzile micului oraș devin scene temporare pentru un public temporar, care altfel nu este obișnuit sa ajungă la un spectacol de teatru, dans, etc., dar, odată cu apariția copiilor, este doritor să își petreacă un week-end la un festival cu spectacole de stradă și nu numai.

Mirabilia este un festival care se desfășoară în mai multe orașe din provincia Cuneo – se constituie în mare parte din evenimente outdoor, de cele mai multe ori cu intrare liberă, ceea ce face ca numărul de spectactori să fie greu de contabilizat. La ediția din 2015 au fost estimați aproximativ 80.000 de spectatori, dar prezența efectivă a fost undeva la 30.000-35.000, din care 7.000 sunt plătitori de bilete. Organizatorii festivalului Mirabilia au desfășurat un studiu în 2015 pentru a începe să cunoască mai bine profilul publicului.

Vârsta medie a publicului Mirabilia este de 35 ani, s-a evidențiat un interes pentru festival la toate segmentele de vârstă până la 50 de ani, semn că festivalul atinge niveluri diferite de public. Din punctul de vedere al distribuției geografice, 46% este publicul local, 26% vine din provincia Cuneo, 15% din Piemonte, 13% din afara regiunii Piemonte (mai ales din Lombardia și Emilia-Romagna). Există o cotă mai puțin însemnată a publicului străin, din care o parte importantă este publicul de origine franceză.

În privința spectatorilor care vin din afara orașului, 36% sunt turiști de o zi, o cotă mai ridicată de 55% este a turiștilor ce petrec mai mult de două zile (din care 16% sunt cei care stau mai mult de 5 zile). Interesant este și impactul economic generat. Cerința de cazare rămâne scăzută: mulți spectatori aleg campingul (36%), cazarea la prieteni și rude (20%), doar 14 % aleg ofertele hoteliere. Popularitatea festivalului este ridicată în rândul spectatorilor: aproximativ 86% îi atribuie o valoare de 4 sau 5 (pe o scară valorică între 1 și 5), cei nesatisfăcuți de evenimentele Mirabilia rămânând la un procent de 2%.

Într-o altă țară europeană, în Franța, într-un alt context de politici culturale și traseu istoric care au favorizat dezvoltatea spectacolelor de circ contemporan și de teatru de stradă, au început să se facă studii repetate încă din 1996 pentru cunoașterea diferitelor tipuri de public / publicuri, pentru aceste forme spectaculare. Studiul publicat în 2010 (pus la dispoziție de Direcția generală de creație artistică din cadrul Ministerului Culturii și Comunicării prin Departamentul de studii, prospecții și statistici), care s-a concentrat pe descrierea unui profil al publicurilor de festivaluri de spectacole de stradă, arată că, pentru aceste publicuri, obișnuința de a-și petrece timpul la un spectacol de teatru, dans, jazz, operă sau la cinema este cea mai puțin dezvoltată. Găsim aici un public mai degrabă masculin (52% masculin, 48% feminin), în rândul populației franceze cu vârsta peste 15 ani.

Același studiu descoperă un echilibru relativ între diversele categorii socioprofesionale: muncitorii calificați și necalificați, deseori marii absenți ai spectacolelor, sunt prezenți la spectacolele de stradă de trei ori mai mult decât în rândurile publicului de teatru și dans. În plus, aflăm că există un public mai dezvoltat în provincie: locuitorii orașelor mijlocii și mari sunt mai numeroși la acest tip de spectacole decât cei din suburbiile pariziene și din Paris.

Analiza tipurilor de manifestări artistice subliniază faptul că locuitorii comunităților locale întâlnesc spectacole de stradă în cadrul sărbătorilor/ manifestărilor locale, în timp ce locuitorii orașelor care au mai mult de 100.000 de locuitori devin mai degrabă publicurile festivalurilor de arte de stradă (41%).

În România se întâlnesc foarte rar spectacole de stradă, nu există o tradiție prin care publicul să fie familiarizat cu acestea. În București, ARCUB-Centrul de proiecte culturale al municipiului București a inițiat un festival de teatru de stradă în 2008 (Festivalul B-FIT) ca o nevoie de a oferi bucureștenilor și alt tip de eveniment contemporan în afara sălilor de spectacole.

Ajuns la cea de-a opta ediție, Festivalul B-FIT în the street, organizat și produs de ARCUB, este un eveniment anual care se concentrează numai pe spectacole de stradă. Mihaela Păun, directoarea ARCUB, a declarat la ediția din 2016, precizând intenția inițială a festivalului: „Prima ediție a Festivalului B-FIT din 2008 a pornit de la o provocare, aceea de a schimba, timp de câteva zile, felul în care orașul trăiește, tocmai pentru a ajunge astfel la oamenii care îl locuiesc și pentru a declanșa în aceștia o schimbare- fie că este vorba de starea lor de spirit sau de felul în care se raportează la București. ”

La Sibiu, în fiecare an, Festivalul Internațional de Teatru produs și organizat de Teatrul Național ”Radu Stanca”, cuprinde și o bogată ofertă de spectacole de stradă, cu acces gratuit. Conceptul organizatorilor este general – acela că publicul din Sibiu (artiști și personalități prezenți la festival, sibieni, turiști) trebuie să fie expus la o formă spectaculară în afara sălilor de spectacol pentru ca apoi să fie atras spre sala de teatru. Conceptul în sine rămâne de dezbătut pentru că intenția nu ar trebui să fie competitivitatea în sânul aceluiași eveniment, ci diversitatea unor forme artistice valoroase, interdisciplinare, dar și independente.

Cele două studii din țările europene menționate mai sus oferă informații vitale pentru organizatori despre nevoile și profilul publicului spectacolelor de stradă. Din 2016 Mirabilia a introdus în program mai multe spectacole de stradă la care intrarea nu a mai fost liberă, prețul biletului (1-2 Euro) neafectând participarea masivă a publicului la aceste evenimente. Experiența Mirabilia arată că aceste studii sprijină și sustenabilitatea festivalului. Așadar, devine esențial pentru dezvoltarea festivalurilor din România ca acestea să își realizeze acest tip de studii focusate pe spectatori, nu numai în scopul cunoașterii lor, dar și pentru a descoperi noi moduri de atragere a acestora la spectacole.

Add comment

de același autor... Florentina Bratfanof

Instagram

Instagram has returned empty data. Please authorize your Instagram account in the plugin settings .
Newsletter

Recent Posts

Recent Comments

Archives

Categories